vrijdag 5 juli 2013

VOC & Snelle Gefocuste Verandering

Nice-to-haves zijn een belangrijke factor voor overruns. De oplossing is simpel en tegelijkertijd is de minset en discipline moeilijk.

Het type industrie of stadium van ontwikkeling maakt niet zo gek veel uit. Ik weet dat deze problematiek die minstens 20 jaar geleden bestond gewoon nog door gaat.

De oplossing klinkt eenvoudig: maak en maak alleen wat minimaal nodig is. Wat weerhoudt ons en wat kunnen we eraan doen?
Ik kan een heel betoog houden op basis van vrijwel alle projecten waar ik bij ben betrokken geweest. Maar hoogst waarschijnlijk kun jij ook en daarom sla ik dit deel over.

Achteraf gezien wat ik leerde, is niet veel anders dan wat anderen leerde; in parallel, na mij en voor mij. Mijn leren groeide o.a. uit tot de MIN=MAX-rule: het minimum wat nodig is om de doelstelling(en) te realiseren, is het maximale wat we gaan doen. Om deze regel praktische handen en voeten te geven heb ik hiervoor een zeer solide procedure genaamd PFD+ ontwikkelt dat zeer snel een visueel projectnetwerk op stelt.

Riece, auteur van Lean Startup, benadrukt het belang om de MVP - Minimum Viable Product - zo snel mogelijk bij de gebruikers te brengen. Zijn credo: bouw-meet-leer; een meer fast-paced versie van PDSA.

Hou het klein is een belangrijk deel van de boodschap van Riece. Het tweede deel van zijn boodschap: pretendeer het niet beter te weten dan de gebruiker. Zodra je wat hebt, geef het aan de gebruiker en leer hiervan. Maarten de Winter zegt: het draait niet om het resultaat, het gaat over het gebruik.

Hoe eenvoudig dit ook klinkt, zo moeilijk is het. Het duiveltje ik-weet-het-beter komt heel snel naar boven in de vermoming van dit-kan-beter-en-is-veel-beter-wanneer. Prima als de gebruiker dit zegt, maar vaker dan niet is dit niet het geval. Waarom doen we het? Of beter gezegd: voor wie is het bedoeld en wat wille zij, wat hebben zij nodig?

Zoals de meesten inmiddels hebben geleerd, zeer zelden kun je rechtstreeks aan de gebruiker wat ze willen of nodig hebben. Ze willen een sneller paard, met minder poep in de straat ...klinkt niet als een auto, maar de automobiel was wel de oplossing. In de meeste gevallen weten de gebruikers alleen wat ze nodig hebben en willen door het gebruik en ervaring. De beste manier om dit te doen: bouw een MVP - een Minimum Viable Product.

Net zoals wat Riece voorstelt, Snowden stuurt erg aan op het uitvoeren van expermimenten. Experimenten niet gericht op het bewijzen van iets, maar gericht op het leren. Dit betekent dat een set van experimenten ook contradictionele experimenten moet bevatten. Het doel is namelijk niet om te weten óf iets werkt, maar waarom iets werkt and niet werkt. Of zoals de goede oude Deming vroeg: waar is de 'theorie'? Totdat je kunt zeggen wat wel en wat niet werkt gebaseerd op experimenten, het enige wat je hebt is een ongefundamenteerde aanname die goed fout kan zijn en je in een later stadium goed de nek om kan doen.

Wat ik bijzonder mooi vind van Snowden's framework genaamd Cynefin, is dat het Cynefin framework helpt om situaties te doorgronden. Wanneer is het opportuun om wel en geen experimenten te doen. Cynefin is krachtig genoeg om te gebruiken in situaties waar de betrokkenen te betrokken zijn om zich te realiseren dat ze goed vast zitten.

Samenbrengend
Dus wat kan de oorzaak zijn van het bestaan van al deze nice-to-haves die meer dan waarschijnlijk een serieuze oorzaak zijn voor overruns? Als ik alle ervaringen bij elkaar neem, dan - IMHO - komt het neer op: de betrokken mensen gaan te veel op in het maken, ze verliezen de aansluiting met voor wie ze het doen, waarom ze het doen en wat minimaal nodig is. Het 'wat' explodeert snel en verliest veel aansluiting met de beoogde gebruiker.

De oplossing: wat minimaal nodig is, zorg dat dit zo snel mogelijk gebruikt wordt. Wees niet bang om contradictionele of half-af oplossingen aan de gebruiker te geven (wel goed framen). Vaak weet je toch niet of iets half-af is, of wel af is of zelfs compleet overbodig. Er is maar één manier om hier achter te komen:: Luister naar de Voice-Of-the-Customer (VOC) zij zijn de enige die dit wel kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten