woensdag 24 april 2013

Marketbewustzijn en Assumpties


Een paar dagen geleden emailde iemand met de vraag of een bepaalde website een goed platform was om op te adverteren.

Ik belde hem terug en vroeg: "Accepteren ze niet je artikel?" "Nou ja. Maar weet je hoeveel tijd het schrijven van een goed artikel kost?" 5-10 minuten later concludeerde hij: "Ik moet erover nadenken, het zeker is een interessante manier om ernaar te kijken."


In 1996 kwam ik in aanraking met TOC (Theory of Constraints). Als student had ik maar beperkte middelen om dure cursussen te volgen. Met wat creativiteit en speciale kortingen lukte het toch en ik leerde veel dingen waaronder de Cloud

De Cloud is een interessant ding. De Cloud is in staat om op een heel natuurlijke manier vrij ingewikkelde en zelfs complexe vraagstukken vast te leggen. Niet alleen kan de Cloud het zeer gecondenseerde vangen, maar ook op een manier die gemakkelijk is te communiceren. In dit artikel ben ik niet van plan om je te laten zien hoe een Cloud is op te stellen. Ik zal je laten zien hoe het eruit ziet en hoe het is te gebruiken.

Interessant is, want ik heb zoveel Clouds op zoveel onderwerpen toegepast, dat het je braintraint om op een bepaalde manier naar dilemma's te kijken. Tegenwoordig schrijf ik zelden een Cloud uit. Ik doe snel een check op een aantal aannames, ik ben me te goed bewust van de ASS U ME, en als ze goed blijken te zijn en ik krijg een goede 'resonantie' dan het meest waarschijnlijk is het goed genoeg. En anders, schrijf ik toch weer een Cloud. Het blijft een krachtig en in veel gevallen bruikbaar instrument.

Dus terug naar wat er is gebeurd. Toen ik deze e-mail kreeg, had ik een Cloud kunnen maken samen met deze persoon en dit ook te verifiëren. Of ik kon een speculatie doen, een Cloud opstellen en dan met deze persoon verifiëren. In ieder geval, de vraag begon met: "Is het goed ..." Dit suggereert een dilemma: adverteren vs niet adverteren op deze website ... ik heb het gelijk maar generiek opgevat in websites.

Dus waarom zou je willen adverteren? De behoefte hiervoor is om meer markt awarness, meer marktbewustzijn, te creëren. Om meer verkeer te genereren naar jou of je website. Als je het geld hebt om te besteden, doe het. Als je een moet keuzes maken, dan heb je een dilemma. Als je een dilemma, dan is het aannemelijk dat je de behoefte hebt om optimaal gebruik te maken van je beperkte middelen.
En als je de doelstelling is om een duurzame business te laten groeien, dan is het creëren marktbewustzijn en optimaal gebruik van de beperkte financiële middelen een noodzaak. En dat is het, je Cloud en het ziet er uit zoals hieronder.



In een gecondenseerde vorm is hiermee het dilemma afgebeeld en kan gemakkelijk worden gecontroleerd. Altijd slim om te doen, denk aan de ASS U ME. Aannemelijk betekent niet dat het ook waar is.

Dus in welke situatie heb je dit dilemma om wel/niet te adverteren? Het kan zijn omdat websites ideaal zijn voor het creëren van zeer goede marktbewustzijn en verkeer genereert. Het kan zijn omdat de enige manier waarop die websites willen werken is door middel van advertenties ... en je kunt zo een lijst van nog meer AANNAMES maken... vergeet niet om ze te controleren en ze ter discussie te stellen.

Toevallig weet ik dat de website in kwestie waarin hij geïnteresseerd in was, meer dan bereid is om artikelen te plaatsen gratis en voor niks (althans was, zelf heb ik er ook namelijk daar een paar staan). Geen dilemma vanuit beperkte middelen. Dat was de reden om te vragen of ze niet zijn artikel(en) willen publiceren? Zijn antwoord was: "Weet je hoeveel tijd het kost?" Hier hebben we een ander dilemma te pakken: schrijf vs niet schrijven van artikelen.



Interessant is dat de opbouw van deze Cloud er vrijwel hetzelfde uitziet als die erboven. Bij het inzoomen op  de aannames die van toepassing waren bij het ​​publiceren van artikelen, werd het vrij duidelijk snel dat een interessante aanname ter discussie was te stellen: elke publicatie moet uniek zijn.

Elke website, of nog globaler content publisher, is een uniek distributiekanaal. Er kan een overlap zijn in lezers, maar het is vast en zeker geen significante overlapping. Met andere woorden, als je een portfolio van artikelen heb (en hij heeft dit), dan zou je gemakkelijk druppels gewijs dezelfde artikelen in verschillende media kunnen publiceren.

Het ergste zou zijn dat een lezer hetzelfde artikel ziet in verschillende media. Is dit nou een slechte zaak of is dit zelfs een goede zaak? Verder, deze persoon heeft ook een heel leuk boek geschreven. Het zou toch niet al te veel moeite moeten kosten om daar leuke dingen uit te plukken met in het artikel een verwijzing naar dat boek ...

Achteraf gezien voelt het zeker aan als gezond verstand. Maar het is achteraf en de Cloud is een zeer nuttig instrument om onder woorden dilemma's onder woorden te brengen en de achterliggende aannamen ter discussie te stellen. Soms levert dit alleen het bewijs op dat we gelijk hadden. Soms, niet dat we het verkeerd hadden, maar dat we kunnen denken en handelen op een andere manier. Voldoende anders te gaan handelen en dingen te realiseren die anders onmogelijk of zeer lastig zouden zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten