Beide claimen de processen te verbeteren door het elimineren van verspilling. Echter, Lean en Six Sigma definiëren en verminderen verspilling op heel verschillende manieren.
Hieronder staat een zeer korte maar correcte beschrijving van de kernverschillen en de consequenties voor gebruik.
De aanpak van Lean komt neer op: elimineer Non-Added-Value-Activities (NAVA), verbeter de Added-Value-Activities (AVA). Of in normaal Nederlands: doe en doe alleen de juiste dingen.
Bij Six Sigma draait het om het elimineren van de variatie in de processen. Of in normaal Nederlands: doe en doe alleen de dingen juist.
Op het eerste gezicht lijken Lean en Six Sigma een liefdesmatch en zijn ze geboren om samen te trouwen en oud te worden: doe de juiste dingen EN do de dingen juist.
Echter, er is één kleine vereiste voor Six Sigma. Een vereiste waar te vaak snel overheen gestapt wordt, of erger, 'vergeten' wordt. Bij Six Sigma draait het om het reduceren van variatie. Het is alleen mogelijk om variate te reduceren als je het kunt meten. En om het te kunnen meten, moet het proces dezelfde dingen 'maken' op dezelfde manier. Hoe frequenter en in grotere volumes dezelfde dingen gemaakt worden, hoe beter Six Sigma haar werk kan doen. Maar het tegenovergestelde is ook waar: hoe lager de frequentie en/of hoe lager het volume, hoe beperkter en maar al te vaak destructiever Six Sigma is.
Six Sigma brengt standaardisatie, uniformering, procedurele discipline. Al eht andere brengt variatie met zich mee en moet daarom geëlimineerd worden. Er is geen ruimte voor denken van hoe beter of anders tijdens de uitvoering van het proces. Vandaar dat Six Sigma zo fantastisch werkt in hoog geautomatiseerde, hoge volume productiestraten.
Lean aan de andere kant is heel anders. Lean bloeit wanneer mensen nadenken, experimenten en verschillende dingen uitproberen om te kijken wat wel en wat niet werkt (dit laatste is zeker zo belangrijk). Allemaal in het streven om de AVA te stimuleren en NAVA te elimineren. De waarheid van gisteren, is misschien het probleem van morgen; wat gisteren fout was, is misschien de oplossing van morgen.
Samenvattend:
- Hoog volume, hoge frequentie, EN idealiter geen 'individuele creativiteit'
- Standaardiseer
- Gebruik Six Sigma
- Lean denken/praktiseren alleen 'buiten' het reguliere voortbrengingsproces
(Let wel: de foute dingen juist doen = serieus probleem!) - Laag volume, infrequent OF snelle veranderingen noodzakelijk voor nieuwe (onvoorspelbare) veranderingen:
- Lean denken & practiseren in het reguliere voortbrengingsproces
- Gebruik de Six Sigma boeken voor tafels die wiebelen
(wees niet terughoudend om de boeken op de 'juiste' dikte te brengen)
Hieronder wat 3M, één van de early adopters van Six Sigma, heeft te zeggen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten